
Kombineerides kunstilist vilumust laialdaste inseneriteadmistega, toetub kunstnik Alastair Gibson oma 15-aastasele kogemusele vormel 1 sarjas, et luua süsinikkiust skulptuure, mis on kõik laitmatult Spies Heckeri vahenditega viimistletud.



Esmapilgul pole kaladel ja vormel 1 võidusõiduautodel palju ühist. Ent Inglismaal Northamptonshire’is Brackley’s asuva teedrajava süsinikkiudu materjalina kasutava skulptori Alastair Gibsoni arvates on neil üsna mitu sarnasusi.
„Vormel 1 sarja autodel ja haidel on väga selge telgjoon, mõlemad on kaunilt sümmeetrilised, ja mõistagi on võidusõiduautod äärmiselt aerodünaamilised ning haid täiesti hüdrodünaamilised – põhimõtteliselt aerodünaamilised, ent vees –,“ ütleb Gibson, selgitades, miks põhineb nii suur hulk tema skulptuuridest kaladel ja vee-elul.
Motosport veres
Ehkki Gibson on süsinikkiust skulptuuride vallas ennast kaheksa aasta jooksul alates täiskohaga kunstnikuks hakkamisest novaatorina tõestanud, on tema karjäär suures osas seotud motospordiga. Pärast seitset aastat vormelite madalamates klassides veetis ta 15 aastat vormel 1 sarjas, töötades esmalt Benetton F1 meeskonna juhtivmehaanikuna ja siis meeskondades BAR ja Honda Grand Prix nende võidusõidutiimide vanemmehaanikuna. Ent kunstiline loomingulisus oli tal veres.
„Mul oli nii palju ideid. Hakkasin väljapraagitud süsinikkiufragmentide ja autodelt saadud juppidega jändama, sest see materjal oli käepärast. Mõistsin, et suudan valmistada kauneid esemeid, ent ma polnud kindel, kas huvi nende ostmiseks leiduks,“ ütleb Gibson.
Avastanud seisakuhetkeil võidusõitude vahel ja järel ning hooajavälisel ajal oma tõelise kire, tegi Gibson 2008. aastal otsuse hakata täiskohaga süsinikkiudu kasutavaks kunstnikuks.
Skulptuuride loomise protsess on pikk. Esmalt lõikab Gibson balsapuusse 1 : 1 suhtega šablooni, seejärel skaneerib selle ning kasutab raalprojekteerimistarkvara, et panna paika detailide (nt silmade, lõpuste või uimede) paigutus. Järgmine etapp on süsinikkiust valuvormid, mille arv sõltub skulptuurist. Sellele järgneb oskusi ja aega nõudev lamineerimise protsess – õhukeste süsinikkiudlehtede hoolikas asetamine valuvormidesse.
Gibson selgitab: „See on protsessis äärmiselt keeruline etapp, sest enamiku minu skulptuuride puhul paistab süsinikkiu struktuur Spies Heckeri kattelakist läbi, nii et see tuleb õigesti valuvormi saada. Ja tuleb veenduda, et süsinikkiu ja valuvormi vahele pole midagi jäänud. Isegi üksik juuksekarv võib selles faasis skulptuuri täiesti ära rikkuda. See pole nagu pronksiga töötamine, kus on võimalik see üles sulatada ja uuesti alustada; süsinikkiu puhul on nii, et kui midagi valesti läheb, visatakse see lihtsalt prügikasti, mis on üsna kulukas.“
Süsinikkiuga kaetud valuvormid läbivad survetöötlusprotsessi, mida kutsutakse „massi eemaldamiseks“ (ingl de-bulking), misjärel paigutatakse need autoklaavi, et luua skulptuurist lõplik, täiuslik lõige. Mõned skulptuurid koosnevad ainult kahest poolest, teised jällegi kokku üheksast komponendist, näiteks kolmemeetrine teos „Aero Manta“ („Aerorai“).
Õige kunstiline kattekiht
„Kogu aeg, mis selle hetkeni juppide kallal töötamiseks kulub – ja see võib olla kuni neli nädalat – läheks raisku, kui me ei suudaks teha oivalist viimistlust, et demonstreerida süsinikkiu struktuuri,“ ütleb Gibson.
Tänu Gibsoni pikale karjäärile vormel 1 sarjas tunneb ta MERCEDES AMG PETRONAS värvi- ja graafikaosakonna juhti Andrew Moody’t ja tema tiimi. Kui skulptuurid on kord kokku pandud, transpordib Gibson need MERCEDES AMG PETERONAS-e värvitöökotta Brackley’s, kus need kaetakse Spies Heckeri värviga, nagu tehakse MERCEDES AMG PETRONAS-e võidusõiduautode ja meeskonna veoautodega.
Moody ütleb: „Kasutame skulptuuridel alusvärvi Permahyd® Hi-TEC Base Coat 480, kui on vaja värvi, ja kattelakki Permasolid® HS Optimum Plus Clear Coat 8650, mis tekitab suurepärase sileda läike, andes skulptuuridele parima võimaliku välimuse. Minu meeskonna jaoks on huvitav värvida midagi nii täiesti teistsugust. Nad naudivad seda ülesannet, kuigi see võib olla aeganõudev. Meetrilaiuse teose „J-Manta“ värvimiseks kulus umbes 25 tundi ja ühele teosele „Racing Piranha“ („Võidusõidupiraaja“) seeriast kulus algusest lõpuni ligi 10 tundi.“
Veendumaks Gibsoni ideede teostatavuses, arutlevad Gibson ja Moody esialgses ideefaasis sageli värvide ja efekti üle. Kui Gibson soovib, et Moody leiaks konkreetsele värvile paarilise, tugineb meeskond Spies Heckeri spektrofotomeetrile ColorDialog.
Nutikad kattekihid süsinikkiule
Ent süsinikkiust skulptuurid on Spies Heckeri ja tootemargi taga oleva maailma juhtivate vedelate ja pulbervärvide tootjate hulka kuuluva ettevõtte Axalta Coating Systems (NYSE: AXTA) jaoks pigem erand kui reegel. Kuna autotootjad üritavad sõidukeid kergemaks teha, et heitmeid ja kütusekulu vähendada, on nad standardset terast asendamas komposiitmaterjalide, näiteks süsinikkiuga. Axalta rakendab oma 150 aasta pikkust kogemust kattevahendite vallas, eriti tehnoloogiat, mis seisab ettevõte algupärase toodanguna valminud kattevahendite ja taasviimistlusvärvide brändide taga, mille hulgas on Spies Hecker, et arendada praktilisi ja toimivaid kattesüsteeme autotootjatele, mis kasutavad süsinikkiudu ja teisi kergekaalulisi alusmaterjale.
Joachim Hinz, Spies Heckeri tootejuht Euroopa, Lähis-Ida ja Aafrika suunal ütleb: „Näha Spies Heckerit kasutatuna nõnda loominguliste ja kunstiliste kunstiteoste peal on suurepärane. Me teame, et meie taasviimistlusvärv annab sõidu- ja kaubaautodele fantastilise viimistluse, aga nüüd saame ka öelda, et see sobib süsinikkiust vasarhaile ja piraajale! Meil on au olla osa Alastairi teekonnast.“
Värvitud skulptuurid saadetakse tagasi Gibsoni stuudiosse, kus lisatakse ülejäänud detailid alatest roostevabast terasest uimedest, mis fotosöövitatakse, poleeritud vismutisulamist teiste osadeni. Viimaste alla kuuluvad näiteks skulptuuri „Carbon King“ („Süsinikukuningas“) hambad.
Ent Gibsoni teoste ainulaadseim aspekt on see, et need sisaldavad vormel 1 sarjast pärit detaile, millest igaühel on toote- ja osanumber, mis on seostatavad konkreetse auto ja võidusõiduga. Need detailid moodustavad teose „Racing Piranha“ („Võidusõidupiraaja“) silmad, teose „C-horse“ („C-hobune“) nina ja raisid kujutavate teoste seljal olevad lõpused. Paljude teoste alused on valmistatud FIA sarjades sõitvate autode perma-glass-tehnoloogiaga põhjaalustest laudadest.
Boksirajalt Park Lane’i tänavale ja kaugemalegi
Gibsoni edu on aina kasvanud, skulptuure on seejuures ostnud kollektsionäärid tervest maailmast. Väikest kollektsiooni eksponeerib ta Dorchester Groupi hotellis 45 Park Lane Londoni kesklinnas. Kollektsiooni kuulub suur „Aero Manta“ ("Aerorai"), mida eksponeeritakse kuni 2016. aasta juulikuu lõpuni niinimetatud Dorchesteri saarel.
Gibson ütleb: „Saan inspiratsiooni väga paljudest asjadest mu ümber. Suhtun nende skulptuuride loomisse ja täiusliku viimistluse saavutamisse ülimalt kirglikult, nii et ma loodan, et seda on tunda, kui inimesed neid vaatavad.“
Lisateavet Alastair Gibsoni ja ettevõtte Carbon Art 45 kohta leiate veebisaidilt carbonart45.com. Külastage veebisaiti www.spieshecker.com või võtke ühendust kohaliku müügiesindajaga, et saada Spies Heckeri kohta lisateavet.